Erdkunde-Exkursion und Abenteuerwanderung

Laura Thurn

22.09.2021

Der EK LK 12 während der Exkursion am Manternacher Fiels/Luxemburg: Endlich war es wieder möglich, das theoretisch Gelernte praktisch anzuwenden: Bodenproben bestimmen, Verwitterungsvorgänge betrachten, Wasserqualität beurteilen und den Wandertourismus aktiv kennenlernen.

Auch die Klasse 8d begab sich mit Klassenlehrin Schmitz und Schulleiter Huber ins Gelände. Hier der Bericht:

Abenteuerwanderung der Klasse 8d

Es ging los in Gutweiler, wo die Klasse 8d und die beiden Begleitlehrer Frau Schmitz und Herr Huber einen kurzen Regenschauer in der Kirche abfedern konnten. Danach stiegen wir durch ein enges klammartiges V-Tal zur Ruwer hinab, die wir an einer Furt barfuß überqueren mussten. Ein kurzer Aufstieg zur Burgruine in Sommerau folgte. Dort zeigten einige Schülerinnen und Schüler ihre Kletterkünste. Danach schlugen wir uns durch verwilderte Weinberge mit Steinmauern durch und erreichten den Prallhang des ehemaligen Ruwertal-Mäanders. Diesen Steilhang kletterten wir in Serpentinen und wer konnte ohne Umwege hoch und folgten einem tief eingeschnittenen Trockental ist zur Mohrscheider Höhe. Dort machten wir unser Klassenfoto auf Heuballen. Leider überraschte uns ein heftiger, langanhaltender Regenschauer, dem wir mit Regenschirmen, Regenkleidung und später einer Grillhütte trotzen konnten. Wir waren aber alle so durchnässt, dass wir die Wanderung leider in Morscheid beenden mussten. Trotz der heftigen Dusche hat es allen Spaß und Freude gemacht.

Field trip 8d

On a cold Wednesday morning, we met up at 8 o’clock and took the bus to Gutweiler. There, it started to rain and we looked for shelter in the local church. After 20 minutes, it finally stopped raining, so we left the church, made our way through the village and entered the woods. Eventually, we reached a river and had some trouble crossing it. The water was extremely cold and we had to wade through it barefoot. The rocks that were supposed to help us cross the river were very slippery, so we had to be careful. Some of us even caught splinters. Luckily, Mr. Huber was able to get us all out. After that, we passed by the castle of Sommerau where we took a break and Mr. Huber explained how the castle was built. When we were done eating and drinking, we continued our hike. After wandering through the woods for about half an hour, we reached a very steep hill which we had to climb. That was very fun and challenging and we all did a great job. But there were some things that made it hard for us to climb up the hill, like big rocks falling down and nearly hitting us and a wet and muddy ground. We still mastered it! After more hiking and climbing up more steep hills, we finally left the woods and reached a field near Morscheid where we took some pictures for our website. As we went on, the sky kept getting darker and it kept getting colder. And then it started to rain. It rained so much that by the time we had found shelter, we were soaking wet. We waited for about 40 minutes until the rain finally stopped and then we went to a bus stop in the village nearby. There, we took the next bus to Trier where our field trip ended.

It was an intense challenge but we mastered it successfully. We definitely proved that we can do anything if we stick together and help each other.

[written by Philine Criste]

wanderung 1.jpg